Logo regionálního portálu rosicko.cz

Regionální zpravodajství

Změny v rosické dopravě: Negativních reakcí je spousta, možnosti města jsou ale omezené

Jakub Hnát, Rosa
pondělí 6.1.2025 | aktualizováno 9.1.2025

Ilustrační foto
Autor: Roman Paulovič

Návratem vlaků na koleje v podstatě dochází k naplnění představy Jihomoravského kraje o hromadné dopravě v regionu, kdy je cílem přesunout cestování z ucpané dálnice na komfortní železnici. To je hlavní důvod, proč se změny v jízdních řádech výrazně dotknou také autobusových linek. Ty budou, obecně řečeno, jezdit méně, ale měly by uspokojivě pokrývat nejvytíženější časy a hlavně navazovat na vlaková spojení.

Spousta z vás si už na webu IDOSu vyhledala nová spojení a reakce na redukci autobusu 405 nejsou pozitivní. Proto nám k tomu dovolte pár slov.

Autobusové spoje a co pro zlepšení udělalo město

Je přirozené, že změny budou přinášet úskalí, která nevzbudí všeobecnou spokojenost. Za město však můžeme zodpovědně prohlásit, že jsme udělali maximum pro to, aby se při plánech na kraji a KORDISu myslelo na potřeby Rosičáků.

Na to, aby vlaky bezproblémově nahradily autobusové spoje, nemá rosické vlakové nádraží vhodnou polohu a tenhle argument byl při debatách s KORDISem velmi akcentován. Vedení města má ovšem omezené možnosti, jak do plánů regionální dopravy promlouvat. Stále se o to ale i v rámci těchto mantinelů snažíme. Nabízíme vám přehled toho hlavního, co se podařilo.

• Během roku jsme se vás například ptali, jaké máte k novým jízdním řádům připomínky a všechny jsme je předali na kraj. Chtěli jsme, aby na kraji slyšeli, co si o tom myslíte vy.

• Celý rok jsme v kontaktu s lidmi z KORDISu a snažíme se usměrňovat plány, které často nevnímají potřeby některých měst, Rosice nevyjímaje. Nedávno jsme korigovali změny v jízdních řádech ranního „školního“ autobusu na lince 153.

• S řidiči autobusů jsme domluvili, aby nám poměrně nadstandardně spočítali počet cestujících v jejich spojích. Čísly jsme pak argumentovali při jednání na krajské organizaci.

• Dlouhodobě usilujeme o zachování linky 405 – tady to nemá smysl lakovat na růžovo, tahle linka konkrétně se dlouhodobě na kraji ve stávající podobě moc nelíbí. Děláme ale všechno pro to, aby její redukce neměla negativní vliv zejména na dopravu pracujících do Bohunic.

Nový grafikon zatím nikterak netěší ani nás.Věříme příslibu KORDISu, že na potenciální nedostatky budou reagovat doplněním spojů. Pokud byste tedy měli jakékoliv připomínky, klidně se na KORDIS obraťte přímo, pomůžete nám tím ke konstruktivnímu řešení.

Na co se ptáte nejčastěji a odpovědi z KORDISu

Vaše dotazy jsme předali odpovědným kolegům v KORDISu. Jejich odpovědi vám nabízíme níže. Pokud byste se chtěli zeptat na něco, co nevyplývá z odpovědí níže, klidně na KORDIS napište přímo.

Nedostatečná návaznost na vlak přes linku 423. Frekvence linky 423 má být vedena pouze jednou za hodinu. To zcela neodpovídá potřebám obyvatel Rosic, kteří by chtěli efektivně přestupovat na vlak v Tetčicích.

Odpověď KORDISu: Linka 423 bude ve špičkách pracovních dní jezdit mezi Rosicemi a Tetčicemi každých 30 minut, nikoliv jednou za hodinu, jak je uvedeno. Zrychlené vlaky urazí vzdálenost z Tetčic do Brna za 20 minut. Bude to jednoznačně nejrychlejší způsob dopravy mezi Brnem a Rosicemi, jak se vyhnout komplikacím na silniční síti, kdy na D1 i souběžné silnici II/602 bývají často kolony. Opravdu doporučujeme tento způsob dopravy vyzkoušet, protože se bude jednat o komfortní spojení kapacitním nízkopodlažním vlakem s návazností na autobus do centra Rosic.Zhorší se dopravní dostupnosti vzdálenějších částí Rosic. Například obyvatelé městské části Kamínky budou muset docházet až 25 minut pěšky k železniční zastávce Rosice u Brna Odpověď KORDISu: Jak už jsme uvedli, není nutné docházet z Kamínek pěšky na vlak, ale využít bus linky 423 do Tetčic a zde přestoupit na navazující vlak.

Zhorší se cestování do Bohunic. Podle nového jízdního řádu pojede linka oklikou přes Popůvky a Bosonohy, takže nebude rychlé a přímé spojení do zmíněné brněnské městské části, které bylo vždy klíčovou výhodou linky 405 vedené po dálnici.

Odpověď KORDISu: Linka 405 je sice dle jízdního řádu vedena po D1 s relativně krátkou jízdní dobou, ovšem vzhledem k dopravním problémům na D1 (které bohužel budou trvat několik dalších let v souvislosti s rozšiřováním D1 na 6 pruhů) je již v současné době ve většině případů v pracovních dnech stejně vedena přes Popůvky a Bosonohy. V minulosti jsme evidovali několik podnětů cestujících z oblasti Zastávky a Rosic na zastavování autobusů linky 405 v Popůvkách a Bosonohách. Rozhodně nesouhlasíme s tím nazývat trasu přes Popůvky a Bosonohy oklikou. Jedná se o souběžnou trasu s dálnicí D1, která je kilometrově stejná s trasou po D1.

 

Článek byl převzatý ze zpravodaje Rosa se souhlasem vydavatele. Titulek je redakční.

TOP
B.C.S. s.r.o. nabízí práci na pozici kuchařka v obci Rosice

kuchařka

B.C.S. s.r.o. Rosice nabízí volné pracovní místo na plný úvazek, na zkrácený úvazek (HPP, DPP). ➤ Nabízíme pracovní smlouvu na plný i částečný úvazek. Výuční list není podmínkou. Pozice je vhodná také pro OZP

Byl článek zajímavý?

Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.

Reklama