Logo regionálního portálu rosicko.cz

Regionální zpravodajství

Nová železnice Brno–Zastávka: Z Rosic do Brna budeme cestovat rychleji a moderními vlaky

Lubomír Kaplan, Rosa
pondělí 17.6.2024

Ilustrační foto
Autor: RegionálníPortály.cz

Železniční trať ze Střelic do Zastávky prochází pravděpodobně největší změnou od svého vzniku.

V roce 1856 se po trati přepravovalo jen uhlí, a ještě letos se z ní stane významná příměstská trať brněnské aglomerace. Za půl roku by měla být kompletně z Brna až do Zastávky dvoukolejná a elektrifikovaná.

Od prosince tak pojedou elektrické nízkopodlažní soupravy RegioPanter ze Zastávky, cesta do Brna bude pohodlnější a rychlejší. V ranní a odpolední špičce se počet osobních vlaků zvedne o padesát procent.

Jak to bude jezdit?

Z Rosic do Brna budou ráno v pracovní dny vyjíždět tři vlaky za hodinu, a to zpravidla v 19., 46. a 55. minutě každou hodinu od 4.40 do 8.40.

Cesta zrychlenými vlaky bude trvat 22 minut.

Dosavadní rychlost 80 km/h se zvýší nejprve na 100 km/h a po instalaci evropského zabezpečovacího zařízení ETCS až na 120 km/h. Z Brna do Zastávky budou elektrické soupravy odjíždět vždy v 15., 34. a 48. minutě každou hodinu od 13.00 do 19.00.

Mimo špičku a o víkendu pojedou vlaky v hodinovém intervalu. Změny přinesou i určité nepohodlí pro cestující z Rosic směrem do Náměště nad Oslavou, elektrické vlaky budou končit v Zastávce a cestující pokračující dále budou muset přestoupit na motoráky.

Elektrické vlaky RegioPanter

Díky novým nástupištím a částečně nízkopodlažním vlakům RegioPanter bude nástup a výstup bezbariérový. Cestující bez problémů naloží jak kočárky, tak třeba elektrokolo. Samozřejmostí nových vlaků je klimatizace, wifi nebo zásuvky 230 V pro dobití elektroniky. Interiéry vozů jsou bez příček a bez dveří. Soupravy se od prosince obejdou bez průvodčích, jízdenky budou kontrolovat namátkově jen revizoři jako v brněnské MHD, vybrané spoje budou doprovázeny asistenty Kordisu.

Modré elektrické vlaky RegioPanter si můžete vyzkoušet už dnes mezi Střelicemi a Brnem, navazuje na ně nová trasa busu 421, která projíždí celé Rosice (zastavuje Kamínky, Trávníky, Husova). V pracovní dny jede 421 z centra Rosic – Trávníky ve špičce po půl hodinách 5.03, 5.33, 6.33 až 7.33, pak do odpoledne po hodině. Ve Střelicích na bus čeká vlak RegioPanter a za 40 minut jste z centra Rosic v centru Brna. Zpět odpoledne vlaky zase jezdí po půlhodinách vždy z Brna hl. n. v 08 a 36 minut do Střelic a tam čeká bus 421 do centra Rosic a Zastávky.

Díky IDS JMK, kraji a Kordisu

Ještě v roce 2000, kdy vlaky na trati Brno–Zastávka–Jihlava objednával stát přes okresní úřady a Ministerstvo dopravy, jezdil jen zlomek dnešního počtu vlaků. Například ráno v pracovní den jel z Rosic vlak 6.19, 7.31 a 8.53.

Vlak byl pro nepravidelné dojíždění do Brna obtížně použitelný. K velké změně došlo v roce 2005, kdy byl do oblasti Rosicka zaveden nový IDS JMK. Vlaky začaly jezdit do Brna a z Brna ve špičce pravidelně po třiceti minutách a i o víkendu téměř celý den po hodině. To už se o veřejnou dopravu staral Jihomoravský kraj. Ke zdvoukolejnění a elektrifikaci, které platí stát prostřednictvím Správy železnic, přispěl vytrvalý tlak ze strany Jihomoravského kraje.

Je potřeba vzpomenout také Kordis, organizátora veřejné dopravy v kraji, který se stará o plánování jízdních řádů, péči o zákazníky IDS JMK a koordinaci návazností jednotlivých dopravních prostředků.

Zasekaná dálnice nejméně do roku 2031

Železnice bude v ranní a odpolední špičce pro cesty do Brna a z Brna mnohem rychlejší než cesta po dálnici D1. Chronické dopravní zácpy na příjezdu do Brna od Kývalky potrvají několik let. Současné omezení v krátkém úseku D1 mezi ulici Vídeňskou a křižovatkou D1/D2, který je rozšiřován na tři pruhy, bude ukončeno v dubnu 2025. Na něj však naváže zbourání křižovatky obou dálnic a její přestavba z čtyřlístkovitého typu na dvoulístkovitou křižovatku.

Stavba má trvat další čtyři roky. Dálnice D1 okolo Brna od Kývalky po Holubice bude postupně rozšířená na tři jízdní pruhy celá. Stavební práce jsou plánovány minimálně do roku 2031.

Úsek Kývalka – Brno západ (sjezd Bohunice) je plánovaný 2027–2030. V době, kdy bude celá rekonstrukce na tři pruhy hotová, to již nemusí stačit v nejzatíženějších úsecích. Chronických zácp na příjezdu do Brna se asi jen tak nezbavíme.

Budoucnost s bateriovými vlaky

V současné době se chystá veřejná zakázka na nákup bateriových elektrických vlaků, které budou schopny provozu jak pod trolejemi napájenými elektřinou, tak na baterie mimo troleje. Nové vlaky s bateriemi by mohly být nasazeny na trať Brno–Zastávka–Třebíč od prosince 2029. Odpadne tak přesedání v Zastávce na motoráky, které budou pokračovat dále směrem na Náměšť a Třebíč.

Nové zastávky Brno-Starý Lískovec a Brno-Vídeňská

Na trati Brno–Zastávka v roce 2021 vznikla nová zastávka Brno-Starý Lískovec. Měla sloužit jako městský přestupní terminál pro trolejbusy do bohunického kampusu a Nemocnice Bohunice. Městu Brnu se jej však do dnešního dne nepodařilo vybudovat a do schválení nového územního plánu Brna jej nelze napojit na ulici Osovou (odhad realizace po roce 2026).

V delším plánu je vznik zastávky Brno-Vídeňská v blízkosti dálniční křižovatky D1 s ulici Vídeňskou. Zastávka bude vybudována jako předměstská zastávka na vysokorychlostní trati Praha–Brno. Budou zde zastavovat vybrané rychlovlaky (ty nejrychlejší kategorie Sprinter) do Prahy, Ostravy, Bratislavy a Vídně. Návrh je koncipován tak, aby na zastávce Brno-Vídeňská byl možný snadný přestup také na regionální spoje na trati Zastávka u Brna – Brno hl. n.

Někdy kolem roku 2040 by tak cesta vlakem z Rosic do Prahy mohla trvat jen hodinu a půl.

TOP
B.C.S. s.r.o. nabízí práci na pozici kuchařka v obci Rosice

kuchařka

B.C.S. s.r.o. Rosice nabízí volné pracovní místo na plný úvazek, na zkrácený úvazek (HPP, DPP). ➤ Nabízíme pracovní smlouvu na plný i částečný úvazek. Výuční list není podmínkou. Pozice je vhodná také pro OZP

Byl článek zajímavý?

Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.

Reklama