Logo regionálního portálu rosicko.cz

Regionální zpravodajství

Vzdělávání dětí s jiným mateřským jazykem se v Rosicích úspěšně daří

Martina Pyrochtová, za kolektiv pedagogů MŠ Zámecká
pondělí 30.11.2020

Ilustrační foto
Autor: stock.xchng

Doby, kdy se lidé stejného jazyka soustředili na jednom území, jsou díky migračním tendencím dávno zapomenuty. V současné době je naprosto běžné, že na území jednoho státu se míchají různé kultury a různé jazyky.

Vknize paní Marie Adamové je pěkná básnička, kterou si tímto dovolím citovat:

Ať jsi zdejší nebo z Korsiky, z Číny nebo z horké Afriky.

Ať jsi z kterékoli země, stiskni moji ruku pevně.

Pojď si hrát, pojď si hrát, můžeš být můj kamarád.

Těchto pár veršů přesně dokresluje skladbu třídního kolektivu ve třídě Zelený kamínek z odloučeného pracoviště Na Vyhlídce. Město Rosice se každým rokem rozrůstá o nové domy a tím se město rovněž rozrůstá o nové obyvatele. Mezi nimi jsou mnohdy i občané s odlišným mateřským jazykem. Mateřská škola dlouhodobě usiluje o to, aby děti těch rodičů měly stejné výchovně vzdělávací možnosti.

Na základě toho se paní ředitelka rozhodla pracoviště na Říčanské (nyní Na Vyhlídce) určitým způsobem specializovat právě pro práci s dětmi s odlišným mateřským jazykem (OMJ). Děti s OMJ byly do mateřské školy přijímány už od roku 2017, v této době bylo ve třídě jedno maximálně dvě děti. V červnu 2020 byly na odloučeném pracovišti čtyři děti, pro které nebyla čeština mateřským jazykem. V současné době je do třídy Zelený kamínek zapsáno sedm dětí s OMJ – jsou mezi nimi děti z Ukrajiny, Venezuely a Tunisu, z toho jsou tři děti, které plní povinné předškolní vzdělávání.

Od září jsme navázaly spolupráci s Národním pedagogickým institutem, který se vzděláváním dětí cizinců zabývá. NPI nabízí pomoc s tlumočením do cizích jazyků, nabízí metodickou a poradenskou pomoc pedagogům, nabízí kurzy češtiny jako druhého jazyka (tuto podporu mohou pedagogové nabízet i rodičům dětí s OMJ) nebo zřízení funkce adaptačního koordinátora.

Adaptační koordinátor je poměrně nová funkce, která má v mateřských školách pomoci s celkovou adaptací předškolních dětí, které nemají češtinu jako mateřský jazyk. Adaptační koordinátor se zřizuje na dobu tří týdnů.

Naše mateřská škola se rozhodla tuto funkci využít. Funkci adaptačního koordinátora vykonávala učitelka ze třídy Zelený kamínek, která individuálně pracovala s nově příchozím předškolním chlapcem. Jeho adaptace spočívala v orientaci v prostředí mateřské školy a jejího blízkého okolí, zvykání si na denní režim a pravidla mateřské školy (s obrázkovou podporou) a dále na interakci s třídním kolektivem, aby dítě bylo schopné spolupracovat s vrstevníky.

Tři týdny uplynuly jako voda a hodinová dotace pro adaptačního koordinátora byla vyčerpaná. Paní učitelky tuto funkci hodnotily velice kladně. Po třech týdnech byl chlapec dobře adaptovaný, bez obtíží se orientoval po prostorách mateřské školy, našel si mezi dětmi kamarády a rád si s nimi hraje.

Závěrem bych se ráda vrátila ke výše zmíněné básničce, která ve svém závěru poukazuje na to, že i když jsme něčím odlišní, můžeme být všichni dobrými kamarády. Jsem opravdu ráda, že můžu říci, že v Zeleném kamínku slova této básničky stoprocentně platí. Děti bez problémů mezi sebe přijímají děti, které jsou odlišné jazykem, a i přes odlišný jazyk s nimi živě komunikují nebo jim pomáhají.

Článek byl převzat ze zpravodaje Rosa se souhlasem vydavatele

TOP
B.C.S. s.r.o. nabízí práci na pozici kuchařka v obci Rosice

kuchařka

B.C.S. s.r.o. Rosice nabízí volné pracovní místo na plný úvazek, na zkrácený úvazek (HPP, DPP). ➤ Nabízíme pracovní smlouvu na plný i částečný úvazek. Výuční list není podmínkou. Pozice je vhodná také pro OZP

Byl článek zajímavý?

Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.

Reklama