Logo regionálního portálu rosicko.cz

Regionální zpravodajství

Pracoviště Smetanova v Rosicích nabízí péči pro děti s logopedickými vadami

Jana Brunclíková, vedoucí učitelka
pondělí 24.2.2020

Ilustrační foto
Autor: stock.xchng

Od září 2018 jsou logopedické třídy přestěhovány zpět do moderně zrekonstruované budovy na ulici Smetanova. Herny a učebny plně vyhovují požadavkům inkluzivního vzdělávání dětí předškolního věku, jsou vybaveny novým nábytkem a didaktickými pomůckami.

Revitalizací prošla i přilehlá zahrada, včetně nového oplocení, nových herních prvků a ozelenění. Upozorňujeme proto rodiče, kteří uvažují o možnosti zařazení svého dítěte do logopedické třídy, aby se co nejdříve informovali u vedoucí učitelky Mgr. Jany Brunclíkové a domluvili si případnou konzultaci, jak mají dále postupovat.

Některým dětem byl přestup z běžné třídy doporučen logopedkami při depistáži, konané na všech pracovištích MŠ Zámecká v lednu–únoru 2020. K Žádosti o přijetí je třeba doložit Doporučení pro vzdělávání dítěte v logopedické třídě ze Speciálně pedagogického centra, Veslařská 234, 637 00 Brno. Bez něj nemůže být dítě nově přijato nebo z běžné třídy MŠ Zámecká přeřazeno. Dle předběžné domluvy k nám přijedou logopedky z tohoto školského poradenského pracoviště vyšetřit nové děti v březnu a dubnu 2020.

Vyšetření trvá asi hodinu a vždy je u něho s dítětem přítomen jeho zákonný zástupce. Konkrétní hodinu je třeba domluvit předem, buď na telefonu: 511 115 057, mobilu 722 545 908 nebo na e-mailové adrese: brunclikova@skolka-rosice.cz.

Mateřská škola Zámecká, Rosice, s logopedickými třídami na odloučeném pracovišti Smetanova 964, poskytuje diagnostickou, speciálně pedagogickou a logopedickou péči dětem předškolního věku, u kterých jsou zjištěny řečově komunikační potíže. Intenzivní individuální a skupinová logopedická péče zde prolíná celým výchovně vzdělávacím procesem. Má nezastupitelnou úlohu při rozvoji komunikačních schopností a dovedností dětí. Ty jsou předpokladem pro jejich další úspěšné vzdělávání v základní škole.

Již od rána pracují koordinovaně s dětmi učitelky a logopedky. Jedna se věnuje kolektivní práci ve třídě, druhá individuálnímu nácviku výslovnosti nebo jiných řečových dovedností dítěte v samostatné učebně. Také v logopedické třídě pracují učitelky podle Rámcově-vzdělávacího programu (RVP) platného pro výchovně-vzdělávací práci v MŠ, rozšířeného o činnosti podporující rozvoj řeči ve všech jazykových rovinách.

Na základě kompletní speciálně-pedagogické diagnostiky zde mohou logopedky podrobně promýšlet metodické postupy a soustavně se připravovat na práci s dětmi. Zaměřují se na správné dýchání, artikulaci, hrubou a jemnou motoriku, grafomotoriku, celkovou obratnost a koordinaci těla, smyslové vnímání, prostorovou a časovou orientaci, předmatematické představy, obsahovou a gramatickou stránku řeči, rozumové schopnosti, samostatnost, soustředěnost a pozornost ad. Tohle všechno, včetně nácviku správné výslovnosti, musí děti zvládnout denně do 10 hodin, kdy odchází, stejně jako děti z ostatních mateřských škol, na pobyt venku.

Do logopedických tříd naší mateřské školy jsou zařazovány děti ve věku od 3,5 do 6 let (i děti s odkladem školní docházky). V případě volných míst přijímáme i děti jinak zdravotně oslabené, které mají doporučení odborného dětského lékaře, např. z kardiologie, neurologie, foniatrie, alergologie, ortopedie, revmatologie ad. Nestačí však jen doporučení obvodního dětského lékaře!

Vzhledem k nižšímu počtu dětí ve třídách máme příznivější podmínky pro individuální práci. Reedukace vad řeči je nejvhodnější v předškolním věku, protože čím závažnější je nedostatek, tím hůře a déle se odstraňuje. Při současných nárocích, které jsou na děti ve škole kladeny (např. zavedení výuky cizího jazyka již od 1. třídy ), je vhodné, aby dítě nastoupilo do ZŠ bez vážnějších potíží. Stále častěji se setkáváme s dětmi, které ještě na počátku školní docházky mají vadnou výslovnost i více hlásek. Tyto obtíže se pak promítají i do pravopisu, neboť dítě píše jak mluví či slyší. Mohou být také průvodním jevem poruchy učení, např. dyslexie, dysgrafie nebo dysortografie.

Pro porovnání uvádíme, co by mělo umět dítě ve věku 3–3,5 roku:

• tvoří alespoň jednoduché věty (začíná mluvit ve větách)

• rozšiřuje svou slovní zásobu otázkami „Co je to?“ a „Proč?“

• rozumí jednoduchým pokynům a zapamatovává si je

• zvládá výslovnost hlásek: MBP, samohlásky AEIOU, DTN, J, K, G, H, Ch, dvojhlásky (OU, AU), VF, L, měkčení (Bě, Pě, Mě, Vě, DI, TI, NI ad.

Pokud Vaše dítě toto nezvládá, bylo by vhodné zvážit návštěvu logopeda, popř. také dětského foniatra, který zjistí příčiny opožděného nebo nerovnoměrného vývoje řeči a doporučí další péči. V případě Vašeho zájmu se těšíme na spolupráci, která povede k odstranění komunikačních potíží Vašich dětí.

Článek byl převzat ze zpravodaje Rosa se souhlasem vydavatele

TOP
B.C.S. s.r.o. nabízí práci na pozici kuchařka v obci Rosice

kuchařka

B.C.S. s.r.o. Rosice nabízí volné pracovní místo na plný úvazek, na zkrácený úvazek (HPP, DPP). ➤ Nabízíme pracovní smlouvu na plný i částečný úvazek. Výuční list není podmínkou. Pozice je vhodná také pro OZP

Byl článek zajímavý?

Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.

Reklama