Básník, prozaik a překladatel Rajmund Habřinova má nyní v Příbrami pamětní desku. Ta byla odhalena dne 28. září, což je kromě státního svátku také datum Habřinových narozenin. Program pro návštěvníky v Habřibově rodném domu začal v 10:30. Akci ozvláštnili členové pěveckého sboru studentů Gymnázia T. G. Masaryka v Zastávce. Moderátorkou akce byla Lenka Solanská.
V průběhu dne se svým příspěvkem o životě a významu díla Rajmunda Habřiny představil doc. PhDr. Ladislav Soldán. Ukázky z Habřinova díla přednesl herec Jan Kačer. Odhalení pamětní desky patřilo akademickému malíři Rudolfu Filovi. Akce se konala pod záštitou senátora PČR Jana Žaloudka. Účastnila se jí mimo jiné i velvyslankyně Slovinské republiky Smiljana Knez.
Kdo to byl Rajmund Habřina?
Tento básník, prozaik a překladatel přišel na svět 28. 9. 1907 v Příbrami na Moravě a zemřel 2. 4. 1960 v Brně.
Narodil se jako Rajmund Chatrný na moravské vesnici poblíž Brna. Jeho otec byl sice nemajetný havíř, ale vzdělání svých dětí podporoval, jak nejvíce mohl.
Habřinovo humanitní a umělecké nadání se tak mohlo uplatnit a dovedlo jej ke studiu klasického gymnázia v Brně v letech 1919 až 1928. Po úspěšné maturitě ve studiu pokračoval na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně, kde se věnoval češtině, filozofii i němčině. K jeho učitelům zde mimo jiné patřil i proslulý literární historik Arne Novák. Po absolvování vysoké školy v roce 1932 získal hned v následujícím roce titul doktora filozofie prací Březina a Nietzsche.
Na počátku třicátých let začal Habřina působit jako středoškolský učitel, současně se zapojil do brněnského literárního a kulturního života. Postupně se stal nepřehlédnutelnou kulturní osobností. Přispíval do mnoha novin, časopisů a sborníků. Mimo jiné to byly Lidové noviny, Rozhledy nebo Venkov. Zvláště významná byla jeho spolupráce s časopisem moravských spisovatelů Kolo, který v letech 1935 až 1941 spoluredigoval. V souvislosti s tím se podílel i na knižnici Nová knihovna Moravského kola spisovatelů /1937 až 1941/. Habřina se rovněž prosadil jako překladatel, a to především ze slovinské literatury. Informoval v českém tisku o slovinském i celkově jugoslávském kulturním dění, hodnotil v něm překladovou činnost z této literární oblasti a ve slovinských časopisech uveřejňoval pojednání o české literatuře.
V umělecké tvorbě se Habřina nejdříve uvedl jako básník lyrik. Obecně lze přitom konstatovat, že jeho umělecké založení bylo především lyrické. Jeho raná poezie se osobitě vyrovnává s tvorbou Otokara Březiny, který pro něj představoval nemalou inspiraci. /Jméno Březina ve spojení s potokem Habřinou u rodné vesnice se staly podnětem pro úřední změnu příjmení z Chatrný na Habřina v roce 1939/. Březinovský ohlas můžeme nalézt zvláště ve sbírkách Marný smích k věčnosti /1930/ a Legendy vzpoury /1934/. Kontrasty tmy a světla, života a smrti jsou však u Habřiny splývavější, a to i za přispění melodické linie. To se pak projevuje zvláště ve sbírce Sasanky /1938/. Konkrétně objektivní podklad získala Habřinova poezie během jeho věznění v koncentračním táboře Mauthausen v letech 1941 až 1945. Zde také vznikl proslulý básnický soubor Vězeň za dráty, který autor uchovával pouze ve své paměti.
Lyricko-baladický charakter má i Habřinova próza. Jeho první román Ohnivá země /1938/, který se spojuje s ruralismem v literatuře třicátých let, přináší obraz tragicky nenaplněné lásky v souvislostech sociálních střetů mezi havíři a sedláky roku 1920 v jeho rodném kraji.
Hluboký vztah k Brněnsku dokládá i soubor tří baladických historických próz, který je pojmenován Věnec z klokočí /1941/. Tragické osudy hlavních postav jsou v knize podány působivým básnicky obrazným jazykem. Společenské události jsou ve vztahu k milostnému příběhu více zdůrazněny v historickém románu Jan Adam z Víckova /1939/ o pobělohorském povstání na Valašsku za svobodu nekatolické víry, vlasti a domova /zřejmá je dobově aktualizační reakce na Mnichov 1938/.
Dokladem Habřinova vztahu k rodnému kraji jsou i jeho eseje, například Světla nad Kralicemi, ve kterých je rodný kraj prodchnut dechem českobratrské tradice. Nelze opomenout ani Habřinovu rozhlasovou dramatickou tvorbu z přelomu třicátých a čtyřicátých let, například drama Valašská stráž /1938/. Habřinův umělecký vývoj byl za německé okupace násilně přerušen. Jako aktivní odbojář, člen Obrany národa, byl zatčen a vězněn v nacistickém koncentračním táboře Mauthausen v letech 1941-1945. Po válce se vrátil se značně podlomeným zdravím. Přesto se však ze všech sil snažil zapojit do pracovního, společenského a kulturního života. V roce 1945 vychází jeho baladická sbírka poezie Vězeň za dráty. Zhoubnost ideologie a praxe nacismu vyjádřil na základě vlastních zkušeností a úvah a v knihách Krvavý účet /1946/ a Nadčlověk a nadnárod /1946/.
Následující společenský vývoj, zejména po roce 1948, který probíhal v linii komunistické kulturní politiky autorovi neumožňoval aby mohl tvořit podle svých představ. Habřina se tak umělecky odmlčel a věnoval se tak svému povolání učitele, v posledních letech života byl ředitelem Gymnázia Křenová v Brně. Jeho dílo se postupně stalo polozapomenutým, na svou příležitost však stále ještě čeká.
AVEKO ServomotoryRosice nabízí volné pracovní místo na plný úvazek, na zkrácený úvazek (HPP). Pro uchazeče se středoškolským vzděláním s maturitou. ➤ O nás jsme ryze český výrobce elektrických servomotorů s permanentními magnety. Naše…
Byl článek zajímavý?
Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.
15.12.2025 | Adventní výstava betlémů na rosickém zámku, aneb Když záře Vánoc spojuje minulost s přítomností. Přijďte se podívat a nadechnout se vánoční atmosféry.
Na Modrém statku a náměstí v Měříně se uskutečnily již tradiční adventní trhy, které přilákaly velké množství návštěvníků z Měřína i okolí. Atmosféra byla po celý den sváteční, prostoupená vůní svařeného vína,...
Nebezpečný železniční přejezd v Náměšti nad Oslavou už roky volá po opravě. Místní se jí ale jen tak nedočkají. Naposledy slíbený termín vydržel jen dva měsíce.