Logo regionálního portálu rosicko.cz

Regionální zpravodajství

Rozšiřování Integrovaného dopravního systému

Obce se nebrání, nemá to cenu

Lucie Kučerová, MF Dnes 28.6.2006
pátek 30.6.2006 | aktualizováno 3.5.2012

Ilustrační foto
Autor: Dreamstime

Zjišťují, jak jim v pondělí ráno pojedou vlaky či autobusy. S prvním dnem prázdnin jim totiž začne v regionu platit integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje (IDS).

Původně se od 1. července mělo připojit také Židlochovicko, ale zde vzniknou nové tarifní zóny pro cestování hromadnou dopravou až od září.

„Zde systém spustíme až po dokončení přestupních terminálů v Modřicích a Žabčicích. Ty se začnou stavět v brzké době,“ ojasnil Květoslav Havlík ze společnosti Kordis, která integrovanou dopravu na jižní Moravě zavádí a provozuje.

 

Tahanic ubývá

Čím déle systém v kraji funguje, tím menší potíže jsou s jeho rozšiřováním. „Když se v minulosti některé obce bránily, stejně přistoupit musely. I naši zastupitelé to tedy odsouhlasili,“ popisuje starosta Zbýšova na Brněnsku Vratislav Široký. Právě Zbýšovským se přitom nová pravidla příliš nelíbí, protože přijdou o přímý spoj do Brna.

Zástupci Kordisu se také snaží v obcích přesvědčovat, ať nenadávají na něco, co se ani nerozeběhlo. A že po zavedení systému mohou přijít s připomínkami.

„Řekli, že chyby se vychytají a do konce roku můžeme podávat návrhy na změny. Může se stát, že některá linka bude zbytná a jiné bude potřeba posílit,“ nastínil starosta Zakřan Ladislav Marek.

„Na začátku měly obce mnohem větší obavu. Ale dnes má systém za sebou dva a půl roku života, existují zkušenosti a lidé mají jiný přístup,“ říká šéf společnosti Kordis Jaromír Holec.

V některých městech jsou zase rádi, že jim zůstala autobusová spojení s Brnem, o která tamní lidé stojí. „Udělali jsme maximum, aby se neopakovala situace z obcí, kde se systém zaváděl dřív a lidé proti tomu protestovali. Jsme rádi, že dálkaři, kteří jedou do Brna ze Znojemska a jižních Čech, u nás mohou stavět,“ pochvaluje si starosta Ivančic Vojtěch Adam.

 

Co doprava lidem přinese?

Výhodou je možnost cestovat na jednu jízdenku autobusem, vlakem i hromadnou dopravou v Brně. Nezáleží přitom na vzdálenosti, ale na tom, kolik lidé procestují zón a jestli se vejdou do časového limitu. Když to stihnou, mohou na jeden lístek jet tam zpět.

Na jízdném ušetří hlavně lidé dojíždějící pravidelně, když si koupí předplatní kupon. Sváteční cestující mohou uspořit v Brně, kde nebudou potřebovat lístek na tramvaj.

Nad cenami ale nemůže jásat každý. Třeba z Ivančic do Brna budou dál jezdit dálkové autobusy (zde „krajský“ tarif neplatí), u některých dopravců lístek stojí do třiceti korun. Šestizónová jízdenka, jejíž zakoupení vyžaduje systém kraje, přijde dospělého na 34 korun.

 

Nové obce v IDS

Ve kterých obcích na jižní Moravě začne v nejbližší době fungovat integrovaná doprava od 1. července:

Ivančicko a Oslavansko: Babice u Rosic, Biskoupky, Čučice, Hlína, Ivančice,Ketkovice, Kralice nad Oslavou, Kratochvilka, Lhánice, Lukovany, Mohelno, Moravské Bránice, Moravský Krumlov, Neslovice, Nová Ves, Oslavany, Rapotice, Senorady, Sudice, Zakřany, Zbýšov.

 

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - jižní Morava

Redakčně kráceno.

TOP
B.C.S. s.r.o. nabízí práci na pozici kuchařka v obci Rosice

kuchařka

B.C.S. s.r.o. Rosice nabízí volné pracovní místo na plný úvazek, na zkrácený úvazek (HPP, DPP). ➤ Nabízíme pracovní smlouvu na plný i částečný úvazek. Výuční list není podmínkou. Pozice je vhodná také pro OZP

Byl článek zajímavý?

Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.

Reklama