Nový ředitel ZŠ Rosice musel hned na začátku učinit náročné rozhodnutí
Lukáš Hemala pondělí 31.10.2022
Ilustrační foto Autor: Martin Dřímal
Do nového školního roku vstupuje rosická základní škola s obměněným vedením. Jejím novým ředitelem je Zbyněk Minařík.
Hned na začátek svého působení musel s kolegy řešit nezáviděníhodný úkol: vyčlenit ročníky, jejichž výuka bude od září školního roku 2023/24 probíhat na detašovaném pracovišti Na Vyhlídce. K jakému závěru dospěli a jaké k tomu byly důvody, jsme se ho zeptali v krátkém rozhovoru.
Pro které děti budou třídy v budově Na Vyhlídce?
Po důkladném zvažování všech pro a proti různých variant jsme se rozhodli, že na nově zrekonstruovanou budovu Na Vyhlídce bude umístěno druhé období prvního stupně, tedy čtvrté a páté třídy.
Z laického pohledu se jeví jako nejlepší umístit na detašované pracoviště co nejstarší děti. Přeci jen deváťáci či osmáci dojdou bez problémů i ze vzdálenějších lokalit pěšky. Proč jste zamítli tuto variantu?
Ano, naprosto souhlasím, na první pohled se opravdu může zdát umístění osmých a devátých tříd na detašované pracoviště jako nejlepší řešení, má však svoje úskalí.
Největší problém spatřujeme ve skutečnosti, že pokud bychom umístili na detašované pracoviště žáky osmých a devátých ročníků, rozdělili bychom druhý stupeň na dvě víceméně samostatné jednotky a nedokázali bychom účelně vytvořit pedagogům úvazky tak, abychom dodrželi jejich aprobovanost. I když bychom počítali s variantou, že by osm až deset učitelů z celkových 25 vyučujících na druhém stupni střídavě docházelo vyučovat do obou budov, neaprobovanost by se mohla zvýšit ze současných 8 % až na 30 %, což by bylo absolutně nepřijatelné.
Aprobovanost je základním stavebním kamenem kvalitní výuky a ta je naším hlavním cílem. Tuto skutečnost by rozhodně nepřijala kladně ani Česká školní inspekce. A když už jsme u oné zmíněné kvality výuky, nebyli bychom schopni zajistit, aby jeden pedagog učil předmět v jedné třídě po celé čtyři roky, po dvou letech by se žákům měnil třídní učitel, snížila by se, ne-li úplně zanikla spolupráce na projektu „Můj deváťák“, který se osvědčil jako velice účelný, ať už v usnadnění prvňáčkům ve startu na základní škole, či ve tvorbě zdravého školního klimatu.
Neměli bychom také dostatek učeben na dělené hodiny. Na druhém stupni dělíme hodiny anglického jazyka, druhého cizího jazyka a informatiky a potřebovali bychom pět až šest učeben navíc. Snížila by se komunikace mezi členy předmětových komisí.
Ve škole velmi dobře funguje Ekoparlament, který je tvořen žáky 6.–9. ročníků a je nedílnou součástí utváření zdravého školního prostředí. Rozdělením Ekoparlamentu na dvě nezávislé sekce by se snížila kvalita jeho práce. A hlavně bychom rozdělili jednu komunitu, složenou ze žáků druhého stupně.
Na detašovaném pracovišti budou všechny čtvrté a páté ročníky?
Ano, všechny čtvrté a páté ročníky. Rozhodli jsme se tak zejména proto, že z hlediska prostorového a organizačního to bude jednoznačně nejvýhodnější. Bude zde maximálně osm kmenových tříd, zbyde dostatečné množství prostoru pro minimálně dvě moderní odborné učebny a pro školní družinu.
Celá jedna komunita žáků bude pospolu, nebude ovlivněna kvalita výuky rozdělením předmětové komise druhého období prvního stupně na dvě části a také bude dodržena aprobovanost vyučujících. K třídním učitelům zde mohou být i netřídní, kteří naplní úvazek ve své aprobaci.
Obrovskou výhodou budou prostory tělocvičny. Tělocvična se bude využívat nejen na výuku tělesné výchovy, kdy bude moci cvičit vždy pouze jedna třída v daný čas, ale i ke společným akcím těchto dvou ročníků, které posílí soudržnost a pozitivní klima na detašovaném pracovišti.
Žáci čtvrtých a pátých ročníků už mají dostatečně vysoký věk na to, aby byli schopni bezpečně docházet i ze vzdálenějších lokalit. A v neposlední řadě zde bude i dostatečné prostorové zázemí pro učitele.
Variantu, že by do detašovaného pracoviště Na Vyhlídce nastoupila polovina žáků prvního stupně, jsme na základě jejich dělení podle nejrůznějších kritérií – ona nešťastná spádovost, matematika Hejného, spolužáci ze školek pospolu a doporučení z mateřských školek – zavrhli. Tato varianta s sebou nese spoustu dalších nevýhod i co se týče rozdělení předmětové komise prvního období prvního stupně, kde je spolupráce mezi vyučujícími pro zvládnutí základů, jako je čtení, psaní a počty, velmi důležitá. Navíc bychom rozdělili jejich komunitu.
Bude detašované pracoviště soběstačné, i pokud jde o zajištění obědů a specializované učebny?
Co se týče obědů, tak nebude. Na detašovaném pracovišti není školní kuchyně a obědy se budou dovážet z mateřské školy v Husově čtvrti.
Jsem si vědom, že každá z variant má své pro a proti, proto jsme s kolegy z vedení vynaložili velké úsilí nad jejich zvážením a dospěli jsme k názoru, že na základě našich zkušeností je cesta umístění všech čtvrtých a pátých ročníků na detašované pracoviště Na Vyhlídce tou nejšetrnější, pro děti nejvýhodnější a pro všechny nejspravedlivější variantou.
Když na závěr opustíme téma detašovaného pracoviště, rád bych se zeptal, na co se při řízení školy chcete zaměřit pokud jde o samotné vzdělávání. Kam chcete, aby rosická škola směřovala?
Chceme klást důraz na aktivitu žáka, preferovat činnostní charakter výuky, zařadit projektové a kooperativní vyučování. Vhodně zařazovat v co nejvyšší míře prožitkové aktivity, které by byly základním stavebním kamenem znalostí a dovedností potřebných v budoucí přípravě pro praktický život. Žáci by měli umět řešit problémy bez ohledu na sociální zařazení rodiny či na speciální vzdělávací potřeby. Budeme se snažit eliminovat množství času, které žáci tráví na mobilu.
Naším cílem je mít v Rosicích „komunitní školu“, která dobře spolupracuje s rodiči, se zřizovatelem i s místními organizacemi.
B.C.S. s.r.o.Rosice nabízí volné pracovní místo na plný úvazek, na zkrácený úvazek (HPP, DPP). ➤ Nabízíme pracovní smlouvu na plný i částečný úvazek. Výuční list není podmínkou. Pozice je vhodná také pro OZP
Byl článek zajímavý?
Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.
1.9.2025 | Linka 153 bude opět obsluhovat i zastávku Rosice, Těstárny - pouze však ve vyhrazených spojech určených primárně pro žáky školy na Kamínkách.
5.5.2025 | Pokud se nebojíte výzev a chcete nabídnout bezpečné zázemí dětem, přečtěte si prosím tento článek. Pro zdravý vývoj dítěte je rodina nenahraditelná. Každé dítě potřebuje stabilní bezpečné zázemí a láskyplnou péči....